Opis szybowca Komar 49

Jednomiejscowy szybowiec treningowo-wyczynowy o konstrukcji drewnianej w układzie zastrzałowego górnopłata.

Kadłub: półskorupowy o przekroju sześciokątnym, kryty sklejką. Kabina z wiatrochronem z plexi. Sterownica spawana z rur stalowych, siedzenie dostosowane do spadochronu plecowego. Tablica przyrządów z blachy duralowej. Brzeg wykroju kabiny wyłożony miękką wykładziną. Płoza przednia jesionowa amortyzowana dętką. Płoza tylna metalowa. Kołpak nosa z blachy aluminiowej. W przedniej części kadłuba zaczep do holu i hak do startu z lin gumowych. Wyposażony również w zaczep dolny do startu za wyciągarką. Napęd sterów wysokości i kierunku linkowy.

Skrzydło: dwudzielne, o obrysie prostokątno-trapezowym podparte pojedynczym zastrzałem rurowym oprofilowanym sklejką, wyposażone w hamulce aerodynamiczne. Profil w części prostokątnej G-535 przechodzący na końcówce w G-549. Dźwigar główny skrzynkowy, pomocniczy skośny ceowy. Jednoobwodowy keson kryty sklejką, w części zadźwigarowej pokrycie płócienne. Lotki różnicowe, o konstrukcji krzyżulcowej, kryte płótnem. Napęd lotek linkowy.

Usterzenie: wysokości z podziałem na statecznik kryty sklejką i ster o pokryciu płóciennym. Usterzenie kierunku z niewielkim statecznikiem integralnym z kadłubem krytym sklejką i sterem ze sklejkowym pokryciem odciążenia rogowego i krytą płótnem częścią zadźwigarową.

Wyposażenie: tablica przyrządów wyposażona w prędkościomierz, busolę, wysokościomierz, wariometr, zakrętomierz, radio VHF